Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2010

Ο κίνδυνος εθισμού στο διαδίκτυο


Η ενασχόληση των ανθρώπων με τη τεχνολογία του διαδικτύου είναι ήδη  πολύ διαδεδομένη, και συνεχίζει να αυξάνεται. Πότε όμως αρχίζει και γίνεται επικίνδυνη, μετατρεπόμενη σε ένα βλαβερό εθισμό; Αυτό είναι ένα ερώτημα που όλο και πιο πολύ απασχολεί τους νομικούς  και την ιατρική επιστήμη. Για κάποιους, η άποψη ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι εθιστική, είναι λάθος. Το αποτέλεσμα όμως ίσως να κριθεί νομικά στα αμερικανικά δικαστήρια.
Τον περασμένο Αύγουστο, ο 51χρονος gamer Craig Smallwood κατέθεσε αγωγή στη Χαβάι, εναντίον της εταιρίας NC Interactive, ισχυριζόμενος πως δεν είχε προειδοποιηθεί για την εθιστικότητα του online παιχνιδιού  Lineage II, με το οποίο πέρασε 20.000 ώρες παίζοντάς το από το 2004.
Πρόσφατα, μια ομάδα ψυχιάτρων χρησιμοποίησε αξονικούς τομογράφους προκειμένου να ερευνήσει τις εγκεφαλικές αλλοιώσεις σε κάποιους Νοτιοκορεάτες, που δέχονταν θεραπευτική αγωγή εξαιτίας του εθισμού τους στο παιχνίδι StarCraft. Οι ερευνητές του Brain Institute στο University of Utah της  Salt Lake City, ανακάλυψαν πως όταν έδειχναν σε εθελοντές αποσπάσματα του παιχνιδιού, η εγκεφαλική δραστηριότητα σε 3 σημεία του μυαλού αύξανε σημαντικά για όσους ήταν εθισμένοι, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου, που δεν είχε σχέση με το παιχνίδι. Μετά από φαρμακευτική αγωγή διάρκειας 6 εβδομάδων με το αντικαταθλιπτικό bupropion, οι ασθενείς εκδήλωσαν μειωμένη εγκεφαλική δραστηριότητα όταν εκτέθηκαν στο παιχνίδι, και μειωμένη διάθεση για να παίξουν.
Το ζήτημα δεν αφορά μόνο στα διαδικτυακά παιχνίδια. Ο Βρετανός ψυχίατρος Richard Graham ειδικεύεται στον ηλεκτρονικό εθισμό ανηλίκων, και όπως έχει διαπιστώσει υπάρχουν κάποιες σαφείς ομάδες κινδύνου και για τα δυο φύλα. «Υπάρχει μια ομάδα νέων ανδρών που είναι εντελώς κολλημένοι με multiplayer online παιχνίδια όπως το World of Warcraft, ενώ για τα κορίτσια η μεγάλη απήχηση έχει να κάνει με τα κοινωνικά δίκτυα και τα ηλεκτρονικά μηνύματα, που όμως είναι εξίσου εθιστικά», λέει.Μια πρόσφατη έρευνα αναφέρει πως ο μέσος Βρετανός καταφέρνει να «χώσει» 8 ώρες και 48 λεπτά καθημερινής ηλεκτρονικής κατανάλωσης, σε μόλις 7 ώρες! Και τα νούμερα αυτά αυξάνονται στην ηλικιακή ομάδα μεταξύ 16-24 χρόνων. Όπως αναφέρει ο Graham, «βρισκόμαστε εν μέσω μιας τεχνολογικής επανάστασης για την οποία δεν γνωρίζουμε πως μας επηρεάζει… δεν είναι κακή η τεχνολογία, έχει πολλά θετικά, αλλά το πρόβλημα έγκειται στη διαθεσιμότητά της. Η τεχνολογία είναι πολύ πιο διαθέσιμη από τα ναρκωτικά».
Ο Graham λειτουργεί μια κλινική όπου δέχεται αυτούς που χάνουν σχέσεις, μόρφωση, υγεία κλπ εξαιτίας του εθισμού τους στους Η/Υ. Ο στόχος της θεραπείας του είναι να επαναφέρει την ισορροπία. Και οι ασθενείς δεν είναι μόνο παιδιά και έφηβοι. Υπάρχουν και πολλοί ενήλικες, κολλημένοι με τα BlackBerry!
Ένας λόγος που οι ανήλικοι κολλάνε, λέει ο Graham, είναι πως αυτός ο δρόμος τους δίνει κύρος απέναντι στους συνομήλικούς τους. «Τρεις συνεχόμενες ημέρες παίζοντας World of Warcraft, θεωρείται μεγαλύτερη επιτυχία από το να πετύχουν στα μαθήματα. Μερικοί μάλιστα κλείνονται σε αυτό τον κόσμο, όταν αποτυγχάνουν σε κάποιο διαγώνισμα στο σχολείο, στη μουσική, ή στον αθλητισμό…».
Κάποιοι, πολύ απλά δεν μπορούν να σταματήσουν να παίζουν. «Αν διακόψουν το παιχνίδι υποφέρουν από κατάθλιψη, επιθετικότητα, άγχος κλπ.  Όμως αν καταφέρουν να απομακρυνθούν 3-4 ημέρες, τότε η διάθεσή τους επανέρχεται».
Σύμφωνα με τον Graham, η Κίνα και η Νότιος Κορέα εφαρμόζουν μια ριζοσπαστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση του εθισμού αυτού. Λειτουργούν «στρατόπεδα εκπαίδευσης διαδικτύου» όπου κάποιος περνά μήνες ολόκληρους μέσα σε σκληρές συνθήκες  σωματικής άσκησης, δοκιμασιών  και τιμωριών.
Οι περισσότεροι από αυτούς που θεωρούνται εθισμένοι, ζουν με καφέ και αδρεναλίνη. Δεν κοιμούνται, δεν τρέφονται σωστά, δεν ξεκουράζονται. Η ενέργεια τους, τους εγκαταλείπει, και πολλές φορές γίνονται υπέρβαροι. Όλα αυτά θυμίζουν τα γραπτά του πρωτοπόρου Joseph Weizenbaum που γράφοντας το 1976, είχε σοκαριστεί με το πώς οι τότε προγραμματιστές ζούσαν αποκλειστικά με κόκα κόλα και καφέ, παίρνοντας μικρούς υπνάκους στο πάτωμα δίπλα στους υπολογιστές τους. Σήμερα, η παντοδυναμία της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την ανθρώπινη φύση και τάση προς τους εθισμούς, σημαίνει πως θα έχουμε ακόμη περισσότερες  παρόμοιες απώλειες στο μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου